Spetters, helden en beloften op de HISWA
Het was een veelzijdige openingsdag van de Hiswa 2011. “Het zijn moeilijke tijden, maar toch staat er een mooie beurs met een groot aanbod en veel activiteiten”, stak beursmanager Rikkert Graat vanochtend van wal. Zelfs Henk Bleker, staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, was van de partij om de Hiswa 2011 officieel in te luiden. Zeilmeisje Laura Dekker opende, begeleid door Marcelien de Koning, de funzone en Sir Robin Knox-Johnson kondigde een Nederlandse boot in de komende Clipper Round the World Race aan.
Bij de officiële opening waren gastheer Sven Kockelmann, presentator van ondermeer Brandpunt en Netwerk, en de staatssecretaris aan elkaar gewaagd. De CDA-politicus was nauwelijks binnen of hij kreeg al de vraag op zich afgevuurd of hij de belofte kon doen dat er niet zou worden gesneden in de begroting voor de watersportbranche. Waarop Bleker zich kranig weerde: “Daar doe ik niet aan mee.” Toen hij te kennen gaf dat hij ‘ook wel eens kanoot’, was het ijs gebroken! Bleker kreeg uit handen van Marja van der Tas, voorzitter van stichting Recreatietoervaart Nederland, de Toekomstvisie Waterrecreatie 2025 overhandigd. Dit is een gezamenlijk project vanuit de branche en is samengevat in acht ambities. Bleker wilde geen toezeggingen doen, behalve dan dat de sector op zijn ministerie kan rekenen.
‘Onze’ Laura
Als een ware heldin scharrelde zeilmeisje Laura Dekker over de beursvloeren. De funzone en het zeiltheater waren haar domeinen. Oh, en de perskamer om de redelijk massaal toegestroomde pers te woord te staan. Drievoudig 470-wereldkampioene en winnares van olympisch zilver Marcelien de Koning praatte de opening van de funzone aan elkaar. Om tot slot de wavesurfer nog eens aan te vallen.
Zeillegende in zeiltheater
Niemand minder dan Sir Robin Knox-Johnson kwam persoonlijk de Nederlandse deelname aan de volgende Clipper Round the World Race aankondigen. De geridderde zeillegende voer eind jaren zestig een klein jacht van Bombay, waar hij werkte, terug naar Engeland. Deze ervaring leidde uiteindelijk tot zijn deelname aan de beruchte solo Golden Globe Race in 1968. “Tijdens mijn reis hoorde ik van een Engelsman, die alleen rond de wereld was gezeild met een stop. Vanaf toen wist ik wat me te doen stond. Als wij Engelsen niet als eerste solo rond gaan, dan doen de Fransen het...” Van de negen deelnemers bereikte enkel Sir Knox-Johnson de eindstreep. Daarmee was hij de eerste persoon die solo rond de wereld zeilde. Later zou hij nog aan de Jules Verne Trophy, de Withbread Round the World Race en de Velux 5 Oceans Race deelnemen. Deze uiterst bescheiden en vriendelijke Brit heeft nu met zijn bedrijf Clipper Ventures een duidelijke koers uitgestippeld; zeezeilen toegankelijker maken voor zeilers.
De Lage Landen in oceaanracen
Voor het eerst in de geschiedenis van de Clipper Round the World Race zal er een Nederlands schip aan de start verschijnen. De vloot is eigendom van het organiserende bedrijf Clipper Ventures. Een hoofdsponsor kan zijn naam verbinden aan een boot, waarop een internationale bemanning wordt geplaatst. Die wordt geselecteerd door Clipper Ventures zelf. Vandaag werd bekend gemaakt dat De Lage Landen, een wereldwijde aanbieder van financieringsoplossingen, in zee is gegaan met de Clipper Race. Daarmee levert Nederland ook voor het eerst een officiële stop-over haven. In juli 2012 zal een nog bekend te maken Nederlandse stad de tien zeiljachten verwelkomen. Het persbericht van De Lage Landen wordt apart gepubliceerd, waarin dieper wordt ingegaan op de achtergrond van de sponsoring.
Oude bekenden
In het publiek waren twee bekende gezichten te herkennen. Frank Gerritsen en Minke Doctor, beiden bemanningsleden van Team Finland in de Clipper Round the World Race 2009-10. Ze genoten zichtbaar van de beelden van hun wereldrace. “Ik heb een fantastische race meegemaakt met letterlijk ups en downs”, aldus Gerritsen. Hij nam destijds onbetaald verlof op om zijn droom van rond de wereld zeilen uit te laten komen. Nu is hij weer aan het werk, maar met een dosis ennis als extra bagage. “Ik heb waanzinnig veel geleerd. Ook hoe je niet leiding moet geven, waarvan ik heb opgestoken hoe je mensen bij elkaar brengt en houdt. Het was een waanzinnige ervaring. Bij mij ging het in de eerste plaats om het zeilen. Om te kijken of ik het kon volhouden en me daarvoor kon inzetten. Maar er zitten zoveel neveneffecten aan, waaraan je in het dagelijkse leven af en toe terugdenkt.”
Over de vraag of de race hem heeft veranderd, hoeft Gerritsen niet lang na te denken: “ “Ik ben relaxter geworden en maak me niet meer zo druk om dingen. Als je met 40-45 knopen op zee hebt gezeten, waar gaat het dan nog over?” Als zeiler had hij er meer uit willen halen, maar de lessen waren er niet minder om. “Ook al denk je dat je veel ervaring hebt, dan toch moet je soms terug naar af om ervoor te zorgen dat de boot zo snel mogelijk van A naar B komt. Dat is een confrontatie met jezelf, maar dat hoort erbij. Het is gewoon bij de basis beginnen. Doen alsof je weer beginner bent.”
Op dit moment doet de wereldzeiler ‘even niets’ met zijn geliefde sport. “Ik zal niet meer aan de Clipper Race deelnemen, maar we hebben ooit de gekkigheid gehad om met een paar mensen van Team Finland Kaap Hoorn te ronden. Dat zit namelijk niet in de race. Of het allemaal lukt weet ik niet, maar het is een leuke droom.”
http://www.sailreport.nl/nieuws/hiswa-journaal-1-spetters-helden-en-beloften
http://solozeilster.hyves.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten